הרבה אנשים חושבים על הרצאות כדבר משעמם. ובכן, אם שואלים עובדים רבים בארגונים גדולים, דווקא העבודה בהם היא המשעממת. שיטת ההרצאות לעידוד המורל בארגון היא דרך חשובה ויעילה לקדם נושא שנשחק בחברה המודרנית: ההנאה במקום העבודה.
נוצרה תפיסה שגויה לפיה מקום העבודה הוא עוגן בלו"ז היומי. שזהו מקום שעל העובד להיות בו מספר שעות ביום כדי שתהיה לו אפשרות לממן את חייו ותו לו. מכאן שהוא לא יוצר קשרים חברתיים עם העובדים סביבו (ממילא הוא לרוב נמצא בקובייה הקטנה שלו), שהוא לא מזדהה עם מטרות הארגון, לא מפתח אכפתיות וכמובן לא לויאליות כלפי מקום העבודה. העבודה נעשית מתוך חובה, לפי מסגרת וללא הגדלת ראש.
מחקרים רבים מראים את אחוזי השחיקה הקיצוניים של עובדים בארגונים גדולים כתוצאה מהניכור הקשה שמתקיים בהם. מנהלים שאיכפת להם מהמפעל, מהעסק או מהארגון שלהם פנו לחברה שעוסקת במתן הרצאות לעידוד מורל כדי לשפר את הדינאמיקה במקום העבודה שלהם.
מה טיבן של הרצאות אלו?
הרצאות אלו מתבצעות על ידי מרצים מנוסים בתחומים שונים: ייעוץ ארגוני, פסיכולוגיה, ניהול וכיוצא בזה. כל הרצאה עוסקת בפן אחר של חיי העבודה במשרד או בארגון. מרצה טוב יודע לזהות את הליקויים ואת נקודות התורפה של אותה סביבת עבודה ולהתאים את ההרצאות שלו ספציפית לצרכי הארגון.
הרצאות אלו מטרתן לא להצחיק או לעשות "יום כיף", אלא באמת לעלות על נקודות התורפה של הארגון, על דרכים לייעל את אופן העבודה ואת ההקשרים החברתיים שבין צוות העובדים. הרעיון הכללי הוא דחיקת תחושת הניכור של עובדים רבים שחשים "בורג במערכת", ושיפור תחושת השייכות. במהלכן של הרצאות אלו נחשפים העובדים לסיפורים אישיים של אנשים שחשים אותו דבר, ולדרכים כיצד אפשר להתעלות על הניכור ולשדרג את היחסים בין העובדים.
הרצאות ותוצאות
מה אפשר להשיג עם אותן הרצאות? ידוע שעובד חיובי, לויאלי ושמח - הוא עובד יעיל יותר. התפוקה שלו גבוהה יותר והוא מרגיש שותף למטרות הארגון שלו. שיטה של הרצאות מאפשרת לחבר בין העובדים לבין עצמם ולבין ההנהלה. הסרת המחסומים האלו בין הדרגים יכולה לאפשר דינאמיקה בריאה יותר בקרב כולם.
דרך דיבור, שיתוף בחוויות, תיקון פגמים בהתנהלות אפשר להגיע להרבה יותר תוצאות. מרצים אלו שמגיעים לארגון לומדים היטב את צורת העבודה של המקום ובכך יודעים לומר מה כדאי לעשות על מנת ליצור תחושות של אמון, כבוד הדדי, הערכה, גיבוש ולכידות.
עובד שחש גאה במה שהוא חלק ממנו תורם לא רק לסביבת העבודה אלא גם לנראות של החברה בעיני הסביבה. לכן הרצאות אלו חשובות בכמה מובנים: הן גם מסייעות לארגון עצמו בפתרונות אינדיבידואליים לבעיות הפנימיות, וגם מאפשרות להפוך עובדים לפחות מנוכרים, כאלו שלוקחים אחריות, נהנים מעבודתם, ומייצגים את הארגון בכבוד.
נוצרה תפיסה שגויה לפיה מקום העבודה הוא עוגן בלו"ז היומי. שזהו מקום שעל העובד להיות בו מספר שעות ביום כדי שתהיה לו אפשרות לממן את חייו ותו לו. מכאן שהוא לא יוצר קשרים חברתיים עם העובדים סביבו (ממילא הוא לרוב נמצא בקובייה הקטנה שלו), שהוא לא מזדהה עם מטרות הארגון, לא מפתח אכפתיות וכמובן לא לויאליות כלפי מקום העבודה. העבודה נעשית מתוך חובה, לפי מסגרת וללא הגדלת ראש.
מחקרים רבים מראים את אחוזי השחיקה הקיצוניים של עובדים בארגונים גדולים כתוצאה מהניכור הקשה שמתקיים בהם. מנהלים שאיכפת להם מהמפעל, מהעסק או מהארגון שלהם פנו לחברה שעוסקת במתן הרצאות לעידוד מורל כדי לשפר את הדינאמיקה במקום העבודה שלהם.
מה טיבן של הרצאות אלו?
הרצאות אלו מתבצעות על ידי מרצים מנוסים בתחומים שונים: ייעוץ ארגוני, פסיכולוגיה, ניהול וכיוצא בזה. כל הרצאה עוסקת בפן אחר של חיי העבודה במשרד או בארגון. מרצה טוב יודע לזהות את הליקויים ואת נקודות התורפה של אותה סביבת עבודה ולהתאים את ההרצאות שלו ספציפית לצרכי הארגון.
הרצאות אלו מטרתן לא להצחיק או לעשות "יום כיף", אלא באמת לעלות על נקודות התורפה של הארגון, על דרכים לייעל את אופן העבודה ואת ההקשרים החברתיים שבין צוות העובדים. הרעיון הכללי הוא דחיקת תחושת הניכור של עובדים רבים שחשים "בורג במערכת", ושיפור תחושת השייכות. במהלכן של הרצאות אלו נחשפים העובדים לסיפורים אישיים של אנשים שחשים אותו דבר, ולדרכים כיצד אפשר להתעלות על הניכור ולשדרג את היחסים בין העובדים.
הרצאות ותוצאות
מה אפשר להשיג עם אותן הרצאות? ידוע שעובד חיובי, לויאלי ושמח - הוא עובד יעיל יותר. התפוקה שלו גבוהה יותר והוא מרגיש שותף למטרות הארגון שלו. שיטה של הרצאות מאפשרת לחבר בין העובדים לבין עצמם ולבין ההנהלה. הסרת המחסומים האלו בין הדרגים יכולה לאפשר דינאמיקה בריאה יותר בקרב כולם.
דרך דיבור, שיתוף בחוויות, תיקון פגמים בהתנהלות אפשר להגיע להרבה יותר תוצאות. מרצים אלו שמגיעים לארגון לומדים היטב את צורת העבודה של המקום ובכך יודעים לומר מה כדאי לעשות על מנת ליצור תחושות של אמון, כבוד הדדי, הערכה, גיבוש ולכידות.
עובד שחש גאה במה שהוא חלק ממנו תורם לא רק לסביבת העבודה אלא גם לנראות של החברה בעיני הסביבה. לכן הרצאות אלו חשובות בכמה מובנים: הן גם מסייעות לארגון עצמו בפתרונות אינדיבידואליים לבעיות הפנימיות, וגם מאפשרות להפוך עובדים לפחות מנוכרים, כאלו שלוקחים אחריות, נהנים מעבודתם, ומייצגים את הארגון בכבוד.